17. marts 2022

ERC-bevilling skal kortlægge det orale mikrobioms udvikling

DNA

KU-forskeren Hannes Schroeder fra Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet modtager Det Europæiske Forskningsråds prestigefyldte Consolidator Grant-bevilling til sit inspirerende projekt om det orale mikrobioms udvikling og tidlig europæisk befolkningshistorie. Holdet skal blandt andet analysere forhistorisk tyggegummi.

Hannes Schroeder poserer ved siden af en helix-figur.
Foto: Suste Bonnén.

Lektor Hannes Schroeder fra Section for Evolutionary Genomics på Globe Institute modtager Det Europæiske Forskningsråds ERC Consolidator Grant-bevilling.

Over de næste fem år modtager Hannes Schroeder 2 millioner euro til sit banebrydende forskningsprojekt om det orale mikrobioms udvikling og tidlig europæisk befolkningshistorie.

”Det er vanskeligt at kortlægge det orale mikrobioms udvikling, men det er afgørende for at forstå, hvordan forskellige mund- og systemiske sygdomme er opstået og har spredt sig, herunder karies, periodontitis, hjerte-kar-sygdomme, lungebetændelse og en række andre smitsomme sygdomme,” forklarer Hannes Schroeder.

”Jeg er utrolig begejstret og beæret over at modtage et ERC Consolidator Grant. Det er en fantastisk mulighed for at dykke endnu dybere ned i den europæiske befolkningshistorie og det orale mikrobioms udvikling med henblik på at afdække sammenhænge mellem mund- og systemiske sygdomme,” siger han.

Det orale mikrobiom består af mere end 600 taksonomiske grupper, og det spiller en central rolle i vores orale og generelle sundhedstilstand. Det huser ligeledes flere vigtige patogener såsom Streptococcus pneumoniae, som under de rigtige forhold kan gøre os syge.

Hidtil har forskerene været begrænset til forkalket plak (tandsten) i forsøget på at rekonstruere forhistoriske orale mikrobiomer.

Nu vil Hannes Schroeder og hans forskergrupper analysere forhistorisk tyggegummi, som ifølge deres studier udgør en fremragende kilde til forhistorisk menneskeligt og oralt mikrobielt DNA.

”Det viser sig, at der findes hundredvis af disse stykker fra arkæologiske udgravninger foretaget rundt omkring i Europa, og hver af dem er et skatkammer af information om fortiden og vores orale mikrobioms udvikling,” siger Hannes Schroeder.

Lektor Hannes Schroeder
hschroeder@sund.ku.dk